Perbandingan Motivasi Belajar Siswa IPA dan IPS Pada Pembelajaran Daring dan Luring di SMAN 1 Kec. Akabiluru
Abstract
This research is motivated by the existence of a learning system that is carried out online and offline which causes science and social studies students not to be enthusiastic in participating in the learning process. The motivation that each student has in participating in learning is different, because there are many factors that can affect student learning motivation. Therefore, this research was conducted with the aim of knowing the learning motivation of science and social studies students in online and offline learning and the comparison of the two. This type of research is ex post facto with a comparative method. The population in this study were students of class XI IPA 2 and XI IPS 2 at SMAN 1 Kec. Akabiluru, in the teaching of July-December 2021/2022. The number of samples in this study were 60 students. The data used is the type of primary data obtained by distributing questionnaires to students in class XI IPA 2 and XI IPS 2 at SMAN 1 Kec. Akabiluru. The analytical method used is hypothesis testing using SPSS version 26 Analyze Frequencies. The results showed that the results of the independent sample T-Test obtained results of 0.00 <0.05 which means that there is a significant comparison of learning motivation between students XI IPA 2 and XI IPS 2 at SMAN 1 Kec. Akabiluru. These differences are influenced by (1) the desire and desire to succeed, (2) the drive and need for learning, (3) and the hopes and aspirations for the future.
References
Fitriana, E. (2016). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN Di Gugus Dr. Soetomo Kecamatan Blado Batang. 180.
Iii, B. A. B. (2015). BAB III METODE PENELITIAN 3.1 Jenis dan Desain Penelitian Penelitian ini merupakan penelitian. 43–58.
Malyana, A. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Dan Luring Dengan Metode Bimbingan Berkelanjutan Pada Guru Sekolah Dasar Di Teluk Betung Utara Bandar Lampung. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Indonesia, 2(1), 67–76. https://doi.org/10.52217/pedagogia.v2i1.640.
Pratama, R. E., & Mulyati, S. (2020). Pembelajaran Daring dan Luring pada Masa Pandemi Covid-19. Gagasan Pendidikan Indonesia, 1(2), 49. https://doi.org/10.30870/gpi.v1i2.9405
Revianandha, P. (2013). Pengaruh Sikap Siswa Tentang Cara Mengajar Guru Dan Penggunaan Alat Bantu Pembelajaran Ips Terhadap Motivasi Belajar Siswa Smp Kelas Viii Di Kecamatan Godean Tahun Ajaran 2012/ 2013. Skripsi, 9–55.
Riyawati, D. Y. (2006). Pembedaan Kematangan Emosi Pada Wanita Usia 25-35 Tahun Di Tinjau Dari Tingkat Pendidikan Dan Usia Memasuki Perkahwinan. 1–91.
Salsabila, U., Utami, S., Zahra, A., Haikal, F., & Cahyono, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Belajar Online Selama Pandemi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(1), 1–9. https://doi.org/10.5281/zenodo.4412063.
Sofyana, L., & Rozaq, A. (2019). Pgri Madiun. Pembelajaran Daring Kombinasi Berbasis Whatsapp Pada Kelas Karyawan Prodi Teknik Informatika Universitas Pgri Madiun, 8, 81–86.
Sumantri, B. A., & Ahmad, N. (2019). Teori Belajar Humanistik dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Fondatia, 3(2), 1–18. https://doi.org/10.36088/fondatia.v3i2.216
Hanifa Salsabilah, Unik dkk. 2021.Pengaruh Penggunaan Media Belajar Online Selama Pandemi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan Vol.7, No.1, Januari 2021.
Menteri Pendidikan. (2020). Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Pendidikan Dalam Masa Darurat.
Priyatmo Silondae, Dodi, 2019. Perbandingan Motivasi Belajar Antara Siswa Jurusan IPA dan Jurusan IPS di Sma Negeri Anggaberi Kabupaten Konawe, Gema Pendidikan Vol.26, No.2, Juli 2019.
Sindy Saras Shinta, 2018.“Pengaruh Variasi Gaya Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pai Sma Negeri 1 Pekalongan Tahun Pelajaran 2017/2018.”
Sudirman,2006. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
A, Jamaluddin, Nururrochman Hidayatullah, Ketut Sudarsana marulam MT, dan Irwan Kurniawan soetijono. 2020 Belajar Dari Covid-19 Perspektif Sosiologi, Budaya Hukum, Kebijakan dan Pendidikan, Medan: Yayasan Kita Menulis.
Sardiman, A.M. 2000. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Grafindo Persada. Hal. 75
Uno, Hamzah, B. 2011. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT Bumi Aksara