Strategi Kuliah Sambil Bekerja Oleh Mahasiswa (Studi Kasus: Mahasiswa Bekerja di Universitas Negeri Padang)
Abstract
This research is motivated by the number of students who study while working but can finish their studies on time, based on this, this study aims to determine the strategies of students who work in completing their studies. The purpose of this study is in line with the analytical theory for the case of "Lecture Strategy while working by Padang State University students". The method used is a qualitative approach with the type of case study and the informant selection technique is a purposive sampling technique with a total of 12 informants. Data was collected by means of observation, interviews, documentation with data analysis techniques from Miles and Huberman. The results of the study show how the strategies of students studying while working at Padang State University are: (1) Focusing on goals such as determining priorities and optimizing time, (2) Communication at work, (3) Maintaining college grades, (4) Maintaining rest patterns.
References
Aprilia, T.L. (2014). Membangun Karakter Mahasiswa Yang Bertanggung Jawab. Prosiding Seminar Nasional Meneguhkan Peran Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat dalam Memuliakan Martabat Manusia
Arsita, M. N. (2015). Rasionalitas Pilihan Orang Tua Terhadap Pesantren. Jurnal Ilmiah Pendidikan Sosiologi-Antropologi.
Dani, V. (2008). Filsafat Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Jakarta: Indeks
Hartaji, D. (2012). Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa Yang Berkuliah Dengan Jurusan Pilihan Orangtua. Fakultas Psikologi Universitas Gunadarma.
Iskandar, G. Rani, Hadi, P., & Syah, N. (2013). Perbedaan Hasil Belajar Mahasiswa Yang Bekerja Dengan Tidak Bekerja Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan. Skripsi. Universitas Negeri Padang.
John, W. C. (2016). Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Jakarta: Kencana
Undang-Undang Kesehatan No 23 Tahun 1992.
Muhammad, I. (2009). Metode Penelitian Ilmu Sosial. Yogyakarta: Erlangga
Nindito, S. (2005). Fenomenologi Alfred Schutz: Studi Tentang Konstruksi Makna dan Realitas Dalam Ilmu Sosial. Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1).
Ritzer, G. (2007). Teori Sosiologi Modern. Jakarta: Kencana Predana Media Group.
Sadirman, S. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Sugiyono, S. (2017). Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Venty, S. (2020). Dampak Kerja Paruh Waktu Mahasiswa Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Sosialisasi: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 147-152