Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Penerima Kartu Indonesia Pintar di SMK Negeri 1 Batipuh
Abstract
This study aims to determine learning motivation and the factors that influence the learning motivation of students receiving the Smart Indonesia Card at SMK Negeri 1 Batipuh. To analyze this research, the researcher uses the motivation theory proposed by Abraham Maslow about the hierarchy of human needs. This study uses a qualitative approach with the informant selection technique, namely purposive sampling with the number of informants as many as 19 people. Data was collected by means of observation, interviews, and documentation studies which were analyzed using data analysis techniques from Miles and Huberman (data reduction, data presentation, and drawing conclusions). The results showed that the learning motivation of students receiving the Smart Indonesia Card at SMK Negeri Batipuh had low learning achievement and there were still students who scored below the average and some even got the last rank.
References
Afryansih, N. (2016). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Geografi SMAN 5 Padang. Jurnal Spasial 3(1), 83–92.
Prananda, G & Hadiyanto, H. (2019). Korelasi Antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu 3(3), 9–15.
Hardani, H. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2015). Petunjuk Teknis Program Indonesia Pintar (PIP). Jakarta Selatan: Direktorat Jenderal Pendidikan Menengah.
Lusiana, L. (2018). Implementasi Program Indonesia Pintar (PIP) di Desa Sukomulyo Kecamatan Sepaku Kabupaten Penajam Paser Utara (Studi Kasus di SDN 011 dan SDN 013). 6(1), 6991–7005
Muyassaroh, M. (2017). Pengaruh Kartu Indonesia Pintar (KIP) Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Kelas XI Mata Pelajaran Agama Islam di SMKN 2 Pamekasan Tahun Pelajaran 2016/2017. Institut Dirosat Islamiyah Al-Amien Prenduan Sumenep.
Pratiwi, R. (2020). Implementasi Program Indonesia Pintar di SDN Tanjunganom 1 Kecamatan Tanjunganom Kabupaten Nganjuk (Studi Kasus Pada Tahap Pengusulan Program Indonesia Pintar). Universitas Jember.
PUSLAPDIK. (2020). Penyaluran Per Jenjang Program Indonesia Pintar. Jakarta: Kemendikbud.
Sari, E. (2018). Korelasi Antara Mahasiswa Penerima Bidikmisi Dengan Prestasi Belajar Di Kampus UIN Raden Intan Lampung Angkatan 2016. Universitas Islam Negri (UIN) Raden Intan Lampung.
Sari, R.I.P. 2014. Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas IV di SDN 11 Petang Jakarta Timur. Pedagogik, 2(1), 26–32.
Sjukur, S. (2012). Pengaruh Blended Learning Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi 2 (November 2012), 368–78.
Lintas SKPD. (2017). Puan Maharani: Kegunaan KIP, KIS, Dan PKH Harus Tepat Guna.” Lintas SKPD, September 28.
Sukmadinata, N.S. (2004). Kurikulum Dan Pembelajaran Kompetensi. Bandung: Yayasan Kusuma Karya.
Wibowo, M.M.M. (2018). Perbedaan Motivasi Berprestasi Antara Siswa Penerima KIP dengan Siswa Reguler dI SMA Negeri 1 Sukoharjo.