Strategi Adaptasi SMA N 1 Payakumbuh terhadap Sistem Zonasi

  • Salsabila Dinda Ramadani Universitas Negeri Padang
  • Nurlizawati Nurlizawati Universitas Negeri Padang
  • AB Sarca Putera Universitas Negeri Padang
Keywords: Assessment Standards, AGIL, Functional Structure, KKM

Abstract

This study discusses the adaptation strategy of SMA N 1 Payakumbuh with zoning and knowing the changes that have occurred after the zoning system at SMA N 1 Payakumbuh. This study uses a descriptive approach with qualitative research methods. The data collection techniques that the researchers used were observation, interviews, and documentation. The data analysis used in this study used the Miles and Huberman interactive model through several activity procedures including data reduction, data presentation, and drawing conclusions or levers. The results showed: first, changes in student input which were relatively heterogeneous after the implementation of the zoning system led to changes in learning patterns; second, the lack of public understanding of zoning; third, the strategy carried out by schools at SMAN 1 Payakumbuh in adjusting to the zoning is to make extracurricular activities at this time and fourth, inculcating values, increasing motivation by subject teachers and counseling teachers (Counseling Counseling).

References

Arikunto, S. (2010). Metode penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Bintoro, R. F. A. (2018). Persepsi masyarakat terhadap implementasi kebijakan zonasi sekolah dalam penerimaan peserta didik baru (ppdb) tingkat sma tahun ajaran 2017/2018 di kota samarinda. Jurnal riset pembangunan, 1(1), 48-57.
Bungin, Burhan. 2012. Analisis Data Penelitian Kualitatif : wacana dan teoritis Penafsiran Teks. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Cahyanti, R. O., Suryanto, S., & Pratitis, N. T. (2021). Efek Sosial Psikologis Sistem Zonasi Penerimaan Siswa Baru di SMK. Jurnal Psikologi Perseptual, 6(2), 74-88.
Hamid, M. A. C. W. F., & Morrisan, A. C. (2013). Teori Komunikasi Massa. Ghalia Indonesia.
Hermiken, S. (2022). Peran Badan Kesatuan Bangsa Dan Politik Kota Sungai Penuh Dalam Pembinaan Organisasi Sosial Politik Organisasi Kemasyarakatan. Jurnal Administrasi Nusantara Maha, 4(3), 1-10.
Kemendikbud RI. (2018). Sistem Zonasi Strategi Pemerataan Pendidikan yang bermutu dan Berkeadilan. (Jakarta, Pusat Data dan Statistik Pendidikan dan Kebudayan Setjen, 2018).
Kemendikbud RI. (2021). Penerimaan calon peserta didik dalam Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) Tahun 2021.
Lutfiyah, L. S. (2021). Hubungan Antara Penerapan Sistem Zonasi Dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Di SMA Negeri 1 Kembang (Doctoral dissertation, UNISNU Jepara).
Marini, K., & Utoyo, B. (2019). Menimbang Kembali Kebijakan Sistem Zonasi Dalam Penerimaan Peserta Didik Baru di Bandar Lampung. Jurnal Administrativa, 1(1), 87-100.
Miles, B. Mathew dan Michael Huberman. 1992. Analisis Data Kualitatif Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. Jakarta: UIP.
Moleong, Lexy. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nawari, Hadari. 1991. Metode penelitian bidang Sosial, Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Perdana, N. S. (2019). Implementasi PPDB zonasi dalam upaya pemerataan akses dan mutu pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 3(1), 78-92.
QOIDAH, S. E. (2021). Analisis Atas Kinerja Karyawan Dalam Hubungannya Dengan Stres Kerja Dan Kepuasan Kerja Karyawan Customer Service Telkomsel Di Gerai Grapari Mall Pondok Indah 3 Jakarta Selatan.
Safarah, A. A., & Wibowo, U. B. (2018). Program zonasi di sekolah dasar sebagai upaya pemerataan kualitas pendidikan di Indonesia. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 21(2), 206-213.
Setianingsih, P. A. N. (2019). Implementasi Kebijakan Sistem Zonasi (Studi Kasus Di Sma N 1 Kebumen Tahun Ajaran 2018/2019) (Doctoral dissertation, UNNES).
Setiawan, G. D., & Yaniasti, N. L. (2021). Sistem Zonasi Sekolah: Antara Persepsi Dan Minat Belajar Siswa. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 3(2), 183-193.
Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta
Sumintono, B. (2013). Sekolah unggulan: Pendekatan pengembangan kapasitas sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 1-19.
Wahyuni, Dinar. 2018. Pro Kontra Sistem Zonasi Penerimaan Peserta Didik
Yusuf, Muri A. 2013. Metodologi Penelitian. Jakarta: PRENADAMEDIA GROUP.
Published
2022-12-14
How to Cite
Ramadani, S. D., Nurlizawati, N., & Putera, A. S. (2022). Strategi Adaptasi SMA N 1 Payakumbuh terhadap Sistem Zonasi. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 1(4), 411-419. https://doi.org/10.24036/nara.v1i4.84