Kesulitan Guru dalam Merancang Media Inovatif Digital untuk Pembelajaran Sosiologi

  • Manisa Octasyavira Universitas Negeri Padang
  • Nurlizawati Nurlizawati Universitas Negeri Padang
  • Muhammad David Hendra Universitas Negeri Padang
Keywords: Trouble, Teacher, Media

Abstract

This study aims to explain teachers' difficulties in designing innovative digital media for sociology learning. Researchers are interested in conducting this research because there are still many teachers who still experience difficulties in designing innovative digital learning media so that this makes the teaching and learning process not varied. This study used a descriptive qualitative research approach, with a case study research type, the selection of informants was carried out by purposive sampling with 7 informants namely 3 students, 2 sociology teachers, 1 school principal, 1 curriculum representative. Data collection in this study was carried out by observation, in-depth interviews, and documentation studies. Data Reduction, Data Display, and Conclusion Drawing/ Verification. The research location is SMA Negeri 2 Dumai. The results of this study indicate the difficulty of teachers in designing innovative media for sociology learning caused by internal and external factors. The internal factors included; the habit of not using the media, the ability to analyze the needs of difficult learning materials, mistakes in understanding the student center, difficulty understanding student learning styles, and not making enough use of the facilities and infrastructure provided by the school. Meanwhile, the internal factors of the teacher do not have free time to create innovative learning media.

References

Adawiyah, R., Isnaini, N. F., Hasanah, U., & Faridah, N. R. (2021). Kesiapan Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka pada Era New Normal di MI At- Tanwir Bojonegoro. Jurnal Basicedu, 5(5), 3814–3821. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1435
Agus Makmur, “Efektifitas Penggunaan Metode Base Method dalam Meningkatkan Kreativitas dan Motivasi Belajar Matematika Siswa SMPN Padangsidimpuan”, Jurnal EduTech, Vol . No Maret , hlm.
Andrijati, N. (2014). Penerapan Media Pembelajaran Inovatif Dalam. 31, 123– 132.
Anjani, F. 2020. Teori Pembelajaran Konstruktivistik Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sosiologi Di SMA. dalam Sociological Education. Vol. 1, No. 1. Hal. 34-41.
Ariyanto. 2012. Penerapan Teori Ausubel pada Pembelajaran Pokok Bahasan Tidak Persaan Kuadrat di SMU
Budhayanti, C. I. S., & Praba, L. N. (2021). Pelatihan Strategi Pembelajaran Bagi Guru-Guru Di Sdn O1 Dan O5 Pluit. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(5), 1170–1180. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v5i5.7772
Hamalik, O. (1994). Media Pendidikan. Bandung: Citra Aditya Bakti
Hendyat Soetopo. Sisi-Sisi Lain Kebijakan Profesionalisme Guru Optik Hukum, Implementasi dan Rekonsepsi. (Malang:UB Press, 2013). hal. 147
Hutagaol, A. S. R. (2021). Analisis Kesulitan Guru Matematika Kelas VII Dalam Menerapkan Pembelajaran Selama Pandemi Covid-19 Di SMP Nusantara Indah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 3(2), 16–22. https://doi.org/10.21009/jrpmj.v3i2.22121
Janah, R. M. (2021). Fakultas keguruan dan ilmu pendidikan universitas widya dharma klaten 2021.
Jumanta Handayana, Jumanta Metodelogi Pengajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2016
Mangun Wardoyo Sigit, Pembelajaran Konstrutivisme Teori Dan Aplikasi Pembelajaran Dalam Pembentukan Karakter, (Bandung: Alfabeta, 2013), Hal. 4
Muamanah, H., & Suryadi. (2020). Pelaksanaan Teori Belajar Bermakna David Ausubel Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 5(01). https://doi.org/10.29240/belajea.v5
Nissa, S. F., & Haryanto, A. (2020). Implementasi Pembelajaran Tatap Muka Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(2), 402. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v8i2.840
Ratna Wilis Dahar, Teori-Teori Belajar Dan Pembelajaran, (Tampa Tempat Terbit: Erlangga, 2011), Hlm. 152
Rusman. (2013). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer. Bandung:Alfabeta.
Sciences, H. (2016). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Pembelajaran melalui Lokaarya Pembuatan Bahan Ajar Berbasis Platform Google For Education di SMP Negeri 2 Tarakan. 4(1), 1–23.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta.
Sudjana, N & Rivai, A. (1991). Media Pengajaran: Penggunaan dan Pembuatannya. Bandung: Sinar Baru.
Sumantri, P. (1999). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Depdibud.
Sutirman, M. P. (2013). Media dan model-model Pembelajaran Inovatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra, 5(2), 1–11.
Yulia, I. B., & Putra, A. (2020). Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Secara . Refleksi Pembelajaran Inovatif, Vol. 2, No. 2, 2020, 2(2), 327–335.
Yusuf, M. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. KENCANA
Published
2022-12-14
How to Cite
Octasyavira, M., Nurlizawati, N., & Hendra, M. D. (2022). Kesulitan Guru dalam Merancang Media Inovatif Digital untuk Pembelajaran Sosiologi. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 1(4), 437-445. https://doi.org/10.24036/nara.v1i4.87